STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W CENTRUM STOMATOLOGII DENTUS z dnia 1 sierpnia 2024r.
Standardy Ochrony Małoletnich w Centrum Stomatologii Dentus sp. z o.o., z siedzibą w Toruniu (87- 100), ul. Chełmińska 21, zarejestrowanej w Rejestrze Przedsiębiorców Sądu Rejonowego w Toruniu, VII Wydziału Gospodarczego Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000944941 zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich z dnia 13 maja 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 862). Obowiązek przestrzegania niniejszych standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego.
Rozdział 1.
I. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki:
1. Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo placówki w kontaktach z małoletnimi jest działanie na dla ich dobra.
2. Leczenie małoletniego może odbywać się jedynie za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego oraz zgodą małoletniego, jeżeli ukończył 16 rok życia wyrażoną na piśmie lub za zgodą Sądu.
3. Personel placówki ma obowiązek umożliwić obecność rodzica lub opiekuna prawnego podczas wykonywania czynności diagnostycznych i leczniczych osoby małoletniej w celu zapewnienia małoletniemu pacjentowi poczucia bezpieczeństwa i komfortu.
4. Personel placówki powinien w miarę możliwości uwzględniać zgłaszane indywidualne potrzeby małoletniego pacjenta zapewniające mu dodatkowy komfort korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego.
5. Personel medyczny w miarę możliwości tłumaczy małoletniemu podejmowane działania adekwatnie do wieku, jednocześnie starając się minimalizować strach i lęk wynikający z sytuacji.
6. Personel medyczny powinien pozwolić małoletniemu pacjentowi na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń opieki zdrowotnej. Pacjent, który ukończył 16 rok życia ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
7. Personel medyczny powinien zachować wyrozumiałość, spokój i cierpliwość w relacjach z małoletnimi pacjentami, ich przedstawicielami ustawowymi i opiekunami prawnymi pamiętając, że w niektórych sytuacjach mogą znajdować się poza strefą swojego komfortu, szczególnie podczas świadczeń zdrowotnych takich jak ekstrakcja zęba czy leczenie pacjenta zgłaszającego się z nasilonym bólem.
8. Personel medyczny informuje małoletniego i jego opiekuna przy pierwszej wizycie o możliwości zgłoszenia niewłaściwego zachowania personelu placówki względem małoletniego.
II. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich:
1. Niedozwolone są wszelkie zachowania personelu placówki, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
2. Niedozwolone jest dotykanie małoletnich w sposób, który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.
3. Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy przemocy fizycznej, jak i psychicznej (w tym krzyku). Personel medyczny nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także w placówce medycznej przez przedstawicieli ustawowych lub opiekunów małoletniego pacjenta.
4. Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego opiekuna. Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu.
Rozdział 2
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury “Niebieskie Karty”. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
1. Personel placówki zwraca uwagę na sygnały, objawy i ślady świadczące o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego pacjenta.
2. Każda osoba będąca członkiem personelu placówki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony.
3. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów, innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich.
4. Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:
a) popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),
b) krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),
c) ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).
5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta należy złożyć zawiadomienie na Policję lub do prokuratury. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel placówki medycznej niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję. Potwierdzenie złożenia zawiadomienia umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.
6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że małoletni doznaje innej formy krzywdzenia, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. działaniom naruszającym jego prawa lub dobra osobiste przez wykorzystanie przewagi fizycznej, psychicznej lub ekonomicznej, w szczególności zachowania naruszające godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące cierpienie lub krzywdę lub wzbudzające poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia) personel medyczny jest uprawniony do wszczęcia procedury “Niebieskie Karty”. Potwierdzenie wszczęcia procedury lub notatkę o jej wszczęciu umieszcza się w dokumentacji medycznej dziecka.
7. W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych dziecka) placówka medyczna może w szczególności: – porozmawiać z opiekunem małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej, – poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania oraz poradniach specjalistycznych, – wystąpić do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia, – wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
8. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich ustala wraz z osobą sygnalizującą, że małoletni pacjent jest krzywdzony plan jego wsparcia w tym plan działania podmiotu leczniczego.
9. Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich ustala plan jego wsparcia również z jego opiekunem, o ile to nie on dopuszcza się krzywdzenia.
Rozdział 3
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
1. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich co najmniej raz na dwa lata podlegają analizie pod kątem oceny ich dostosowania do aktualnych potrzeb, rodzaju i skali działalności placówki medycznej oraz zgodności z przepisami.
2. Wnioski z analizy zostaną sporządzone na piśmie oraz będą każdorazowo podstawą do ewentualnej zmiany Standardów ochrony małoletnich.
3. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w sposób określony w Rozdziale 5 pkt. 1 niniejszych Standardów.
Rozdział 4
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1. Każda osoba zatrudniona w placówce medycznej, niezależnie od formy prawnej, w jakiej została zatrudniona, potwierdza na piśmie, że zapoznała się ze niniejszymi Standardami ochrony małoletnich i zobowiązuje się je stosować.
2. Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia w tym zakresie.
3. Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardów do Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich.
Rozdział 5
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
1. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich są umieszczone na stronie internetowej placówki medycznej oraz wywieszone w widocznym miejscu w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
2. W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:
1) Ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
2) Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
3) Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Rozdział 6
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
1. Podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich należy w każdym wypadku niezwłocznie zgłaszać osobiście Julii Wiśniewskiej lub na adres e- mailowy: stomatologiadentus@wp.pl (zwanej dalej Kierownikiem podmiotu leczniczego ds. Małoletnich).
2. Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich każdorazowo dokumentuje.
3. Za wszczęcie odpowiedniej procedury związanej z podejrzeniem krzywdzenia dziecka i za zawiadomienie właściwych organów publicznych odpowiedzialny jest Kierownik podmiotu leczniczego ds. Małoletnich lub osoba przez niego upoważniona, z zastrzeżeniem, że procedurę „Niebieskie Karty” może wszcząć jedynie osoba wykonująca w placówce medycznej zawód medyczny.
4. W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy
5. Informację o zgłoszeniu podejrzenia krzywdzenia małoletniego i podjętej interwencji umieszcza się w dokumentacji medycznej małoletniego.
6. W placówce prowadzony jest Rejestr zdarzeń zagrażających dobru małoletnich zawierający wykaz zgłoszonych zdarzeń wskazujących na podejrzenie krzywdzenia małoletnich i informację o podjętych działaniach, w szczególności zgłoszonych zawiadomieniach do organów państwowych.
Rozdział 7
Zasady ochrony wizerunku małoletniego
1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i RADY (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016.
2. Wizerunek małoletniego podlega ochronie.
3. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna tego małoletniego.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
5. Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer monitoringu wizyjnego służących do rejestracji obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody opiekuna małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.